- Posted By: boost
- Posted In: כתבות
- Date: 28 במרץ 2019
-
- 0
- 615
תקנה חדשה: ביטוח נסיעות ניתן לרכוש רק אצל גורם מקצועי
הגידול העצום בענף התיירות הביא לעלייה דרמטית בכמות התביעות, והוליד מהלך שנועד להבטיח לצרכן ייעוץ מקצועי אמיתי
החל מ-1 במאי 2019 תיכנס לתוקף תקנה חדשה המסדירה את שוק ביטוח הנסיעות לחו"ל.
מתאריך זה לא ניתן יהיה לרכוש ביטוח נסיעות לחו"ל שלא באמצעות גורם ביטוח מקצועי - סוכן או חברה. כלומר, אין עוד אפשרות לרכוש ביטוחי נסיעות באמצעות גורמי תיירות, כגון סוכני נסיעות ומארגני חופשות.
תקנה זו משלימה את הרפורמה בביטוח נסיעות לחו"ל, שנכנסה לתוקף בשנת 2017. במסגרת הרפורמה הונהגו כמה תיקונים צרכניים חשובים, כגון פוליסה אחידה, חובת ביטוח רפואי ככיסוי יסוד ועוד.
הרפורמה נועדה לאפשר השוואת מחירים וכיסויים, אך מעל לכל נועדה למנוע מצב בו הנוסעים אינם מכוסים כנגד הוצאות רפואיות בחו"ל. כלומר, רכישת ביטוח נסיעות זול עם כיסוי לכבודה בלבד כבר לא אפשרי.
ברקע הרפורמה ניצב הגידול העצום בהיקפי הנסיעות לחו"ל, כאשר ענף התיירות הפך בעשורים האחרונים לאחת מן התעשיות הגדולות בעולם. התוצאה, מן הסתם, היתה גידול דרמטי בהיקפי התביעות. בשל אי-הבהירות ואי הסדר בענף ביטוח הנסיעות, רבות מן התביעות הפכו לעימות והתגלגלו לבתי משפט.
עניין שממחיש היטב הן את הצורך ברפורמה, ובמיוחד את הצורך בתקנה המגבילה רכישה של ביטוח נסיעות מגורם מקצועי בלבד, הוא נושא ביטול חופשות.
עפ"י חוק ניתן לבטל כל רכישה תוך 14 ימים ממועד ביצועה. גם מוצרי תיירות כלולים בחוק זה, אולם בתחום הנסיעות, במהותו, הפוטנציאל לביטולים הוא גבוה במיוחד.
לצורך זה קיימים שני כיסויים אפשריים: הרחבה לפוליסת ביטוח נסיעות המאפשרת לבטל נסיעה מסיבות הרשומות בפוליסה, ופוליסה נפרדת לביטול נסיעה מכל סיבה.
אלא שכדי ליהנות מן האפשרויות האלו יש להכיר אותן ולדעתן מה לעשות איתן. לכן בחר הרגולטור להתיר מכירה של פתרונות ביטוח נסיעות למקצועני ביטוח בלבד.
מקרה לדוגמא: זוג מבאר שבע שרכש חופשה, נאלץ לבטל את הנסיעה עקב מחלה של האישה. הזוג פנה לחברת הנסיעות בבקשה להחזר כספי, וזו פנתה לגורמי התיירות להם שילמה. רק המלון החזיר את התשלום, כאשר חברת התעופה וגורמי תיירות אחרים לא השיבו לבקשה. כלומר, הזוג שביטל את חופשתו בכורח הנסיבות, היה תלוי למעשה ברצון הטוב של הגורמים השונים להם שילם, באמצעות סוכן הנסיעות.
בצר לו פנה הזוג להליך משפטי, אך בית משפט לתביעות קטנות בבאר שבע דחה את תביעתם (ת"ק 59122-05-18), בטענה שאם כל הכאב על הנסיבות המצערות, סוכן הנסיעות לא אמור לספוג הפסדים בשל ביטול הנסיעה.
הרחבה לביטול טיסה, שכוללת כמובן גם מקרים רפואיים בלתי צפויים, היתה עושה הבדל, וחוסכת לכולם גם כסף וגם זמן.
באותו מקרה, אמנם קיבלו בני הזוג המלצה מצד סוכן הנסיעות לרכוש ביטוח, אך ללא פרטים, ללא הכוונה, ובדיעבד ללא השפעה מעשית.
ריבוי הולך וגדל של מקרים מסוג זה, הביאו את הרגולטור לקבוע כי מוצר ביטוחי יימכר רק ע"י בעלי מקצוע מורשים בביטוח.
לאור העובדה כי רבות מהעסקאות נעשות כיום באינטרנט וחלקן עם ספקי תיירות שמקום מושבם אינו בישראל, יש חשיבות נוספת לביטוח נסיעות מקיף יותר הנבחן ע"י גורם ביטוח מקצועי.
גם הפנייה לערכאות משפטיות צריכה להיעשות בעזרת עורך דין מקצועי בתחום הביטוח, ואף על פי שלעיתים בית משפט לתביעות קטנות הוא מוצא סביר, הרי שניהול לא נכון של ההליך המשפטי מביא להפסד.